Dieta na żylaki i niewydolność żylną – co jeść, a czego unikać?


dieta na żylaki i niewydolność żylną

Dieta na żylaki i niewydolność żylną może realnie wspomóc naszą walkę przeciw tego typu patologiom w obrębie kończyn dolnych. Pamiętajmy, że nieestetyczne zmiany w postaci pajączków lub żylaków nie są wyłącznie problemem kosmetycznym. Mogą one przecież powodować przewlekłą niewydolność żylną, która jest zaburzeniem funkcjonowania naszego układu żylnego i często wymaga interwencji lekarskiej. Warto więc przeciwdziałać tego typu schorzeniom w każdy możliwy sposób, również dbając o zrównoważoną dietę w naszym codziennym życiu.

Spis treści:

  1. Dieta na żylaki może być skutecznym rozwiązaniem w przypadku niewydolności żylnej?
  2. Błonnik i przeciwutleniacze
  3. Potas ograniczy obrzęk
  4. Zbawienny wpływ witamin
  5. Flawonoidy na wzmocnienie żył
  6. Nienasycone kwasy tłuszczowe
  7. Naturalne zioła
  8. Co ograniczać a czego unikać w swojej diecie?

Czy dieta na żylaki to dobry pomysł?

Oczywiście, że tak! Niewydolność żylna, której objawem są między innymi żylaki, może wynikać z wielu przyczyn i czynników ryzyka. Nadwaga i otyłość stanowią jeden z nich, gdyż skutecznie obciążają nasz organizm, który nie może pracować wówczas prawidłowo. Cierpi na tym między innymi układ krążenia. Im większa jest waga naszego ciała, tym ciężej jest utrzymać właściwe krążenie, nasze naczynia krwionośne ulegają osłabieniu, a ryzyko tego, że w żyłach będzie dochodziło do zastojów krwi znacząco wzrasta. Wyjątkowo groźna jest w tym przypadku otyłość brzuszna. Zbyt duża ilość tłuszczu zgromadzonego w tym miejscu sprawia, że przepływ krwi od stóp do serca jest znacznie utrudniony.

Zapobieganie żylakom warto zacząć od zmiany naszej diety, która nie tylko pomoże nam zredukować masę ciała i tym samym zmniejszać nacisk na żyły, ale także dostarczy nam składników, które wzmacniają i uelastyczniają naczynia krwionośne. Dzięki temu stają się one mniej podatne na rozszerzanie się, co jest pierwszym krokiem ku przewlekłej niewydolności żylnej. Prawidłowe nawyki żywieniowe są ważnym elementem profilaktyki chorób żył. Warto więc wiedzieć co jeść na żylaki, aby się przed nimi skutecznie uchronić.

Produkty bogate w błonnik

Dieta przy żylakach kończyn dolnych powinna być bogata w przeciwutleniacze i błonnik, które wzmacniają kruche i rozszerzone naczynka. Jak wiadomo błonnik pozytywnie wpływa na jelita, regulując ich perystaltykę. Dzięki temu, ciśnienie w naczyniach krwionośnych zostaje obniżone, przez co są one mniej obciążone. Co więcej, błonnik zapobiega przewlekłym zaparciom, które bezpośrednio wpływają na osłabienie ścian żył. Silne parcie w czasie wypróżniania podnosi bowiem ciśnienie w jamie brzusznej, co skutkuje problemami z przepływem krwi wzdłuż kończyn dolnych. Warto więc uzupełnić nasz jadłospis o takie produkty jak:

  • orzechy,
  • pieczywo pełnoziarniste,
  • nasiona,
  • rośliny strączkowe (np. fasola, groch, ciecierzyca).

Produkty bogate w potas

Potas reguluje gospodarkę wodną w organizmie, a jego niedobory mogą skutkować powstawaniem obrzęków w obrębie kończyn dolnych. Te z kolei utrudniają przepływ krwi w żyłach. Aby nie dopuścić do niedoborów potasu, do diety należy włączyć takie produkty jak:

  • ziemniaki,
  • fasola,
  • warzywa liściaste,
  • tuńczyk,
  • łosoś.

Witaminy na żylaki

Dieta na żylaki nóg powinna być również bogata w witaminy, które pozytywnie wpływają na kondycję naszych naczyń krwionośnych. Najkorzystniej działają na nie:

1. Witamina C na żylaki

Doskonale wzmacnia i uszczelnia naczynia krwionośne, a do tego zmniejsza ich kruchość. Witamina C uczestniczy także w procesie produkcji kolagenu, który wpływa na zwiększenie napięcia i integralności komórek tworzących naczynia krwionośne. Produkty na żylaki zawierające witaminę C to między innymi:

  • dzika róża,
  • ciemne owoce, np. czarna porzeczka (również suszone owoce),
  • natka pietruszki,
  • czerwona papryka.

2. Witamina E na żylaki

Witamina E to silny naturalny przeciwutleniacz, który hamuje procesy starzenia się skóry oraz zapobiega chorobom degeneracyjnym. Jeśli jednak naszym problemem jest niewydolność żylna, dieta bogata w tę witamina może zredukować obrzmienie oraz stan zapalny żył, a przy tym wzmacnia pracę serca i utrzymuje prawidłową krzepliwość krwi. Źródła witaminy E to na przykład:

  • tłuste ryby,
  • oleje roślinne,
  • pestki słonecznika i dyni,
  • orzechy laskowe.

3. Witaminy B na żylaki

Witamina B6 pomaga uszczelnić ściany naczyń krwionośnych. Natomiast witamina B3, której inna nazwa to niacyna lub witamina PP, uczestniczy w procesie tworzenia czerwonych krwinek, hamuje gromadzenie się nadmiaru cholesterolu i rozszerza naczynia krwionośne, co może złagodzić dolegliwości układu żylnego, takie jak żylaki. Znaleźć ją można w takich produktach jak:

  • nabiał,
  • ryby,
  • chude mięso,
  • orzechy.

Produkty bogate w flawonoidy

Flawonoidy są antyoksydantem i działają przeciwzapalnie. Wpływają one wzmacniająco na ściany żył i zapobiegają ich pękaniu. Dzięki temu zmniejsza się też ryzyko występowania obrzęków na nogach. Bardzo ważna w profilaktyce i leczeniu żylaków jest również hesperydyna – związek organiczny należący do flawonoidów. Chroni ona naczynia krwionośne oraz stabilizuje właściwy przepływ krwi w żyłach. Często słyszy się, że cytrusy na żylaki są dobre, ponieważ hesperydyna znajduje się właśnie przede wszystkim w owocach cytrusowych. Dlatego też pacjentom z niewydolnością żylną często polecana jest do picia woda z cytryną. Różne flawonoidy znajdziemy w takich produktach jak:

  • kakao,
  • cytrusy,
  • winogrona,
  • czereśnie,
  • jabłka,
  • czosnek.

Produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe (DHA, ALA, EPA)

Nienasycone kwasy tłuszczowe (DHA, ALA, EPA), czyli słynne omega-3 wykazują działanie przeciwzakrzepowe i przeciwzapalne. Pomagają regulować ciśnienie krwi i tym samym ograniczają ryzyko wystąpienia zatorów żylnych. Produkty bogate w omega-3 to:

  • tłuste ryby morskie,
  • awokado,
  • olej lniany,
  • żółtka jaj.

Zioła na żylaki

Zioła, na przykład w postaci naparów lub wywarów, również mogą wspomóc nasze starania o dobrą kondycję żył. Cennym elementem diety jest w tym przypadku na przykład ruskogenina pozyskiwana z kłącza ruszczyka kolczastego. Działa przeciwobrzękowo i przeciwzapalnie, a do tego uszczelnia naczynia krwionośne i zwiększa napięcie ich ścian.

Zielona herbata na żylaki również jest wskazana ze względu na to, iż zawiera polifenole. Chronią one serce i układ krążenia przed wieloma chorobami, mają działanie przeciwzapalne i hamują odkładanie się płytki miażdżycowej.

Inne zioła przeciw żylakom, które warto stosować w przypadku problemów z żylakami i niewydolnością żylną to:

  • miłorząb japoński,
  • ziele jemioły,
  • wyciąg z kasztanowca,
  • wyciąg z głogu.

Ananas na żylaki

Choć nie ma jeszcze badań potwierdzających ten fakt, uważa się, że ananasy mogą również być skuteczną bronią w walce z żylakami. Owoce te zawierają bowiem enzym o nazwie bromelina, który rozkłada białko. Dzięki temu jest w stanie rozbić włókna fibrynowe, które odkładają się wokół żylaków i zmniejsza tym samym ich zgrubienie. Ananas oprócz tego działa przeciwzapalnie, łagodzi obrzęk oraz zmniejsza dolegliwości bólowe.

Czego unikać przy żylakach? Czego nie jeść i co powinniśmy ograniczyć?

Należy wiedzieć jaka jest dieta optymalna przy problemach z żylakami. Warto jednak również dowiedzieć się na jakie produkty powinniśmy szczególnie uważać, zupełnie eliminując je z naszego jadłospisu lub znacząco ograniczając ich spożycie. Są to:

  1. zbyt duża ilość soli (w tym produkty mocno solone) – sól podnosi ciśnienie krwi, powoduje zatrzymanie wody w organizmie i zwiększa ryzyko obrzęków, a wszystko to utrudnia właściwe krążenie krwi,
  2. słodycze,
  3. tłuszcze trans (utwardzone oleje roślinne) – sprawiają, że w naszym organizmie wzrasta zły cholesterol LDL, spowalniają przepływ krwi i powodują stany zapalne żył, co prowadzi do powstawania żylaków. Zawierają je:
  • smażone potrawy;
  • chipsy i inne słone przekąski;
  • słodycze sklepowe (batoniki, ciastka) ;
  • zupki instant, sosy w proszku, mrożone frytki;
  • margaryny twarde.
  1. alkohol,
  2. wędzone pokarmy,
  3. produkty wysokoprzetworzone, konserwowane chemicznie.

Wszystkie te produkty negatywnie wpływają na kondycję naszego układu krążenia i poszczególnych naczyń krwionośnych. Oprócz tego, skutkiem ich spożywania jest również otyłość, która utrudnia krążenie krwi i osłabia naczynia krwionośne, podnosząc ryzyko powstawania tzw. pajączków i żylaków. Produkty tego typu często wywołują też zaparcia, które przeciążają nasze żyły i utrudniają przepływ krwi z nóg do serca, co skutkuje problemami w obrębie układu żylnego.

Przeciwwskazania przed stosowaniem określonych posiłków i produktów

Wszystkie powyższe informacje stanowią jedynie wskazówki dotyczące tego, z jakich elementów powinna się składać nasza dieta, jeśli chcemy wzmocnić nasze naczynia krwionośne i usprawnić działania układu krążenia. Trzeba jednak pamiętać, że każdy organizm jest inny i przez to również inaczej reaguje na poszczególne produkty. Dlatego też, przed ich spożyciem powinniśmy się upewnić, iż są one dla nas odpowiednie. Istnieje przecież wiele przeciwwskazań do przyjmowania określonych substancji czy posiłków, które mogą wynikać na przykład z uczulenia pokarmowego, przebytych chorób czy przyjmowanych leków.

Literatura
  1. Noszczyk W., Żylaki i inne choroby żył, Warszawa 2006.
  2. https://lpi.oregonstate.edu/mic/dietary-factors/phytochemicals/flavonoids
  3. Corinne Balog Cataldo, Linda K. DeBruyne, Eleanor Noss Whitney; Nutrition and Diet Therapy: Principles and Practice; West/Wadsworth, 1999
  4. Henryk Marona, AgnieszkaKornobis; Patofizjologia rozwoju żylaków oraz wybrane metody ich leczenia – aktualny stan wiedzy; Katedra Technologii iBiotechnologii Środków Leczniczych Wydziału Farmaceutycznego CM UJ w Krakowie

Dodaj komentarz